Kromme Rijn Zwemmarathon

Dit jaar werd wederom de zwemmarathon in de Kromme Rijn (KRZM) georganiseerd. Zie ook www.krommerijnzwemmarathon.nl

Bekijk hier de foto's.

Elk jaar komen de opbrengsten ten gunste van een goed doel. Ook dit jaar is dat STOP Tetanus, een samenwerking tussen Unicef en Kiwanis Nederland. Voor meer informatie zie www.stoptetanus.nl

De Kromme Rijn Zwemmarathon is een toertocht en geen wedstrijd voor individuele zwemmers en voor teams. Aan de deelnemers en de grootte van de teams worden geen eisen gesteld. Deelname is geheel voor eigen risico.

De Kromme Rijn is een rivier in de provincie Utrecht, lopende vanaf de Nederrijn bij Wijk bij Duurstede tot de Stadsbuitengracht bij Utrecht. De Kromme Rijn is circa 28 km lang en maximaal 15 meter breed en 2 meter diep. Het verval tussen Wijk bij Duurstede en Utrecht is 2 meter.

De zwemmarathon vindt plaats vanaf de start direct voorbij de inlaat in Wijk bij Duurstede tot aan Kanoverbedrijf de Rijnstroom (finish) en heeft een lengte van ongeveer 24 km.

De rivier meandert in noordwestelijke richting via Cothen, Werkhoven, Odijk en Bunnik naar Utrecht. In 1440 is vlak voor Werkhoven een bocht afgesneden. In 1870 gebeurde dit even voorbij Ossenwaard en bij Odijk. In de rivier bevinden zich na de inlaat bij Wijk bij Duurstede nog twee schutsluizen bij Werkhoven en Cothen. Er wordt niet meer geschut, ze dienen tegenwoordig nog slechts als stuw. Scheepvaart is alleen mogelijk tussen Beverweerd en Utrecht.

Ter plaatse van deze twee schutsluizen gaan alle deelnemers met hun kano's even uit het water. Er wordt daarbij hulp verleend door vrijwilligers van de KRZM en Kiwanis Leusden.

Het Kromme-Rijngebied is landschappelijk zeer aantrekkelijk. Langs de rivier bevinden zich verschillende kastelen en landgoederen, zoals Amelisweerd, ridderhofstad Rhijnauwen, Rhijnestein en Beverweerd. De rivier is vermoedelijk rond het jaar 1000 voor Christus ontstaan en vormde in de Romeinse tijd de noordelijke grens van het Romeinse rijk. In die tijd was de Kromme Rijn 100 meter breed. Tot in de Middeleeuwen was het de hoofdstroom van de Nederrijn. Door de afdamming bij Wijk bij Duurstede in 1122 in opdracht van de Utrechtse bisschop Godebald, kreeg de huidige Lek deze functie.

Het water van de Kromme Rijn wordt via de Stadsbuitengracht, Oudegracht, Nieuwegracht, Kromme Nieuwegracht, Drift, Plompetorengracht en de Weerdsluis verder geleid naar de Vecht. Uit de Stadsbuitengracht ontspringen ook de Vaartse Rijn (richting Nieuwegein) en Leidse Rijn (richting Harmelen, overgaand in de Oude Rijn).

Zie ook het artikel op ditiswijk.nl