Leusden Jazz 2017

Zaterdag 9 september vierde Leusden Jazz haar zesde editie van Leusden Jazz. Voor de derde keer op rij werd dit georganiseerd door Kiwanis Club Leusden. Tussen 19:00 en 01:00 uur speelden de meest swingende bands in en naast podium Fort33. Hoogtepunten waren ongetwijfeld de optredens van Gare Du Nord en Seven Eleven. Het festival is gratis toegankelijk dankzij de bijdrages van de lokale sponsoren, waaronder de Rabobank Amersfoort Eemland.

Gard du NordVerdeeld over drie podia traden dit jaar zeven bands op. Het festival werd afgetrapt met een eerbetoon aan de Texas Tenors door de Licks & Brains Big Band. Aangevuld Alexander Beets brengt deze band de scheurende en ronkende tenorsaxofoon sound met een bluesy randje. Ron Verhoeve, Kiwanis-lid en voorzitter van Stichting Leusden Jazz, bedankte beschermvrouwe van het festival Annemieke Vermeulen, tot voor kort burgemeester van Leusden, voor haar inzet de afgelopen jaren. Na de officiële opening door onze verse burgemeester, Gerolf Bouwmeester, startte het festival met een spetterend optreden van Gare du Nord op het hoofdpodium. En ook daarna was er een indrukwekkende line-up. The Jazzinvaders laten zich inspireren door seventies disco jazzfunk van artiesten als Roy Ayers, Donald Byrd, George Duke en Earth Wind & Fire. Hun optreden staat bol van de funky disco grooves zoals die in de jaren '70 werden gemaakt. Met zangeres Linda Bloemhard erbij ging het dak eraf bij dit optreden. De band SANNAVAN, die op het binnenpodium in Fort33 speelde, bestaat uit de fine fleur van de Nederlandse jazzwereld.

SANNAVANSanna van Vliet laat met deze formatie een nieuw geluid horen. De band speelt populaire klassiekers voorzien van fris jazz-elan. De funkband Seven Eleven stond als laatste op het hoofdpodium van het festival. Deze band mengt funk met hiphop en jazz tot een geheel eigen stijl, met funk als hoofdingrediënt. Hun album "25 Years and still funkin" wordt het beste Nederlandse funkalbum aller tijden genoemd. Het was een waanzinnig optreden waarbij niemand in het publiek stil kon blijven staan.

Seven Eleven

Het festival wordt afgesloten met een afterparty waar de Leusdense Later als je Big Band optrad. De twintig ervaren musici van deze formatie speelden oorstrelende ballads, funky grooves, hot latin tracks en herkenbare pop & rock. Een band die de stemming aanvoelt en alles uit de kast haalt om het plezier op het podium over te brengen op het publiek.

Met Leusden Jazz wil Kiwanis Club Leusden geld ophalen voor de realisatie van KIDS Jazz, een initiatief om jonge kinderen in Leusden en omgeving weer meer met muziek in aanraking te laten komen.

Veel dank aan alle vrijwilligers van Fort33, Muziekvereniging Lisiduna, Kiwanis Club Leusden en aan alle sponsoren!

www.leusdenjazz.nl