Klimaatdoedag vrijdag 16 september 2022

I.s.m. De Groene Belevenis

Iedere 5 jaar kiest Kiwanis Leusden een Lustrumproject om financieel en door middel van Handen Uit De MOuwen te steunen. Dit lustrum is dat De Groene Belevenis. In het kader van die samenwerking hebben wij voor de tweede keer de klimaatdoedag ondersteund met zowel een HUDMO-inzet als een financiële ondersteuning.

’s Morgens om 7.30 togen 7 Kiwanisleden naar de Bavoortseweg om te helpen bij de opbouw van 12 stands. Op het allerlaatste moment dreigden de weergoden roet in het eten te gooien, maar Susan, Gert en Francisco met hun team switchten schijnbaar moeiteloos van de open voetbalvelden naar Fort33, waar een groot gedeelte van de activiteiten binnen kon worden opgezet. Daarover was op voorhand goed nagedacht. Hulde ook trouwens voor Carola en het Fort33-team. De kinderen van groep 8 van de Leusdense basisscholen konden daar terecht om actief mee te doen met activiteiten die gericht zijn op de verbetering en de bewustwording van ons kwetsbare milieu. Denk daarbij aan het recyclen van spijkerbroeken, het bouwen van nestkastjes, repareren van gebruikte apparaten, maken van zeep en meer.

Na het startschot door de jeugdburgemeester en de echte burgervader gingen alle kinderen in 3 rondes naar de leerzame stands waar iedereen het naar de zin had, te horen aan het geluidsniveau de hele ochtend. Dat werd nog versterkt door het getimmer aan de nestkastjes, waar komend jaar weer minimaal 50 mezen hun nestjes kunnen bouwen in de tuinen van de enthousiaste jongelui.

Kiwanisleden ondersteunden de workshops met kennis en ervaring. Geweldig om de jeugd zo actief bezig te zien. Om 12.30 kwam er weer een eind aan deze dag. Ondanks, of misschoen wel dankzij, de onzekere weersomstandigheden was iedereen het erover eens dat dit volgend jaar weer op de agenda hoort te staan.