Bomen knotten in het Leusdens buitengebied

Inmiddels heeft Kiwanis Leusden een hechte band opgebouwd met De Groene Belevenis (DGB) in het kader van ons lustrumproject. Door Corona stonden sommige activiteiten even op een laag pitje, maar dit jaar mochten we weer op pad om elzen af te zetten. In de omgeving van de Hamersveldse Wetering op een steenworp afstand van het voormalige treinstation Leusden en het industrieterrein Bedrijfsweg.

Over een lengte van meer dan 100 meter moesten de elzen afgezaagd worden op ongeveer een meter hoogte. Deze jaarlijks terugkerende Handen Uit De MOuwen (HUDMO) activiteit doen we samen met de groep 8 leerlingen van de Leusdense scholen en staat onder leiding van vrijwilligers van De Groene Belevenis.

De scholieren krijgen om 9 uur ’s ochtends eerst een uitgebreide instructie waarin e.e.a. wordt verteld over het praktisch en veilig omleggen van de stammen van meer dan 10 cm doorsnede. Daarna gingen groepen scholieren, hulpouders en leden van Kiwanis Leusden uitermate taakbewust aan het werk en klonk heel regelmatig het “van onderen” als er weer een stam neerkwam. De volgende ploeg ontdeed de stammen van takken en legde stammen en takken op diverse steeds groter wordende hopen langs de greppel en de sloot.

Na ruim een uur was er natuurlijk warme chocolademelk om de welverdiende dorst te lessen en stond iedereen na een kwartier alweer te trappelen om aan de slag te gaan.

Het was een aanstekelijke activiteit en toen om 11.30 het sein werd gegeven dat we alle trekzagen, takkenzagen, ladders, touwen en loopplanken weer mee moesten nemen naar de pipowagen, was er altijd nog wel een stam die nog even neer moest.

In totaal hebben we een keer of 8 samen met de vrijwilligers van de Groene Belevenis en leerlingen van groep 8 van de Leusdense scholen nodig gehad om al die elzen af te zetten. Hulde aan de vrijwilligers die de scholieren daarmee de mogelijkheid hebben geboden om een ochtend leerzaam, nuttig en gezond bezig te zijn in het fraaie Leusdense buitengebied.

Deel deze post